Po dłuższej przerwie wracamy do pisania. Żeby nie przedłużać od razu biorę się za jeden z najbardziej popularnych mostków Tune-o-matic. Jeden z najbardziej popularnych i zarazem jeden z najłatwiejszych w obsłudze.
Tune-o-matic

Tune-o-matic

Tune-o-matic jest jedną z najprostszych konstrukcji mostka. Regulacja wysokości strun w mostkach tupu Tune-o-matic odbywa się za pomocą odkręcania lub dokręcania dwóch śrub mocujących mostek. Wykręcając śruby akcja strun podnosi się, a wkręcając śruby akcję strun ustawiamy niżej. Najczęściej do przekręcenia śrub mocujących posłuży nam płaski śrubokręt, rzadziej klucz imbusowy. Czasami zdarza się również, że końcówki śrub są pełne i nie możemy użyć żadnego z narzędzi. Wtedy korzystamy z pokrętła do regulacji, które przekręcamy ręcznie. Pokrętła znajdują się pomiędzy gwintem a trzpieniem śruby mocującej mostek. Patrz rysunek powyżej. Czasami regulowanie akcji wymaga rozluźnienia strun, gdyż tarcie śrub o mostek jest na tyle duże, że ciężko jest kręcić.
Strojenie oktaw w mostkach Tune-o-matic odbywa się za pomocą sześciu śrubek, osobno dla każdej struny. Siodełka, na których oparte są struny możemy przesuwać za pomocą śrubek skracając lub wydłużając czynną część struny. Zalecam poluźnić strunę za każdym razem, kiedy chcemy przekręcić śrubkę, ponieważ naciągnięta struna dociska siodełko do ramy mostka, zwiększając tarcie pomiędzy tymi częściami co powoduje szybsze zużycie śrubek regulujących oktawy.

Strojenie oktaw do 12 progu
Często spotykam się ze stwierdzeniem, że oktawy stroi się na dwunastym progu, tak aby dźwięk pustej struny był o oktawę niższy niż dźwięk na dwunastym progu. Po części jest to prawda, ale należy pamiętać, że wskazanie tunera nawet najbardziej precyzyjnego czasami może wprowadzić nas w błąd, ponieważ jak każdy przyrząd pomiarowy, tuner również posiada jakieś granice dokładności. Pozornie wystrojony instrument do dwunastego progu może zacząć sprawiać problemy z intonacją w wyższych pozycjach, szczególnie w okolicach od 20 do 24 progu. Dlatego zalecam stroić oktawy do ostatniego progu. W takiej sytuacji nawet jeśli pojawi się jakiś błąd związany z niedokładnością tunera to nie zostanie on powielony.

Zakres regulacji oktaw

Zakres regulacji oktaw jest to pole manewru, którym dysponujemy i w którym możemy przesuwać siodełko tak, aby nastroić oktawę. Zakres regulacji jest ściśle powiązany z konstrukcją mostka i zazwyczaj nie można wycisnąć z mostka więcej niż przewidział to producent. Czasem dochodzi do sytuacji, że brakuje nam miejsca, żeby dostroić oktawę a może się to zdarzyć szczególnie w przypadku gdy zakładamy grubszy komplet strun i stroimy instrument niżej od standardu E. Problem najczęściej pojawia się na grubych strunach. Zazwyczaj nie jest to wina wadliwej konstrukcji instrumentu. Przyczyną jest raczej przystosowanie instrumentu do „jakiegoś” standardu. W produkcjach seryjnych za standard uważa się strój „Standard E” przy założonym komplecie strun 10-46. Jeśli decydujemy się na jakieś ekstremalne strojenia, mogą pojawić się problemy i często rozwiązaniem jest przesunięcie mostka, ale to wymaga już interwencji lutnika.

Most Tune-o-matic zalicza się do rodziny mostów stałych. W następnej części zostaną omówione pozostałe mostki stałe, oraz pokażę dostępne rozwiązania typowych problemów związanych z wadami konstrukcyjnymi takich mostków, z którymi się dotychczas spotykałem.

Jeśli nie zapoznałeś się jeszcze z poprzednim wpisem na temat regulacji krzywizny gryfu zapraszam do kliknięcia w ten link – Regulacja krzywizny gryfu

Jeśli chcesz być na bieżąco zachęcam zapisać się do newslettera a dostaniesz email o każdym nowym wpisie na naszym blogu 😉

One thought on “Tune-o-matic – akcja regulacja

  1. Bardzo się cieszę, że trafiłem na waszego bloga, przejrzałem go całego i dowiedziałem się kilu naprawdę ciekawych rzeczy, będę śledził każdy nowy wpis. Niedługo chciałbym spróbować zrobić swoją pierwszą gitarę i czuję że śledzenie tego bloga może zwiększyć moje szanse na sukces!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.