Akcja regulacja – pozostałe mostki stałe

W poprzednim wpisie omówiliśmy najbardziej popularny mostek z rodziny mostków stałych jakim jest mostek Tune-o-matic. Dziś zajmiemy się pozostałymi mostami z tej rodziny.



Drugą z najczęstszych odmian mostka stałego, którą spotykam w swojej pracowni są mostki typu telecaster.


Klasyczny mostek zakładany w telecasterach to mostek, w którym mamy do dyspozycji trzy śruby do strojenie oktaw i sześć śrubek umożliwiających ustawianie akcji strun. Wadą tego mostka jest fakt, iż strojenie oktaw nie odbywa się niezależnie dla każdej struny. Czasami zdarza się, że z tego powodu nie możemy idealnie wystroić instrumentu tak, aby oktawy odzywały się czysto na każdej ze strun. Problem potrafi narastać kiedy zakładamy grubsze komplety strun. Istnieje kilka sposobów na rozwiazanie tego problemu.
Pierwszym najłatwiejszym jest zastosowanie mostka do telecastera z sześcioma niezależnymi siodełkami.
UWAGA!!! W tej opcji przy regulacji akcji strun należy pamiętać, aby obydwie śrubki opierały się o podstawę mostka ponieważ luźna śrubka może z czasem wykręcić się samoistnie i zgubić.

Drugim sposobem na poprawę strojenie oktaw (jeśli nie chcemy zmieniać całego mostka) jest zastosowanie siodełek kompensacyjnych nieregulowanych, które po części są w stanie poprawić intonację. Kompensacja polega na przesunięciu podparcia struny w przedziale jednego siodełka jednak ciągle jest to rozwiązanie, które nie pozawala nam w pełni niezależnie kontrolować ustawienia oktaw.

Na szczęście dostępne są również siodełka kompensowane z możliwością regulacji, które pozwalają całkowicie dostroić nasz instrument. 

 

Strojenie oktaw

Zasada przesuwania siodełek podpierających struny w celu wystrojenia oktaw w mostku typu telecaster odbywa się tak samo jak w mostku Tune-o-matic. Przeczytaj poprzedni artykuł.

Uwaga!!! Jeśli czujesz opór podczas przekręcania śrubek, poluzuj struny.


Ustawianie akcji strun

Mostek typu telecaster w przeciwieństwie do mostka Tune-o-matic daje nam możliwość ustawienia akcji strun osobno dla każdej struny, co z jednej strony jest dużą zaletą a z drugiej strony może dość mocno skomplikować sprawę. Możliwość regulacji wysokości każdej struny niezależnie sprawia, że jesteśmy w stanie ustawić dowolny radius na strunach. Gitarzyści, którzy przychodzili do mnie nauczyli mnie, że nie zawsze radius ustawiony na strunach musi być zgodny z radiusem na podstrunnicy. Najczęstszym powodem wypłaszczenia radiusa na strunach przez gitarzystów jest to, że przetworniki naszych gitar są w większości przypadków płaskie. W sytuacji ustawionego radiusa na strunach, środkowe struny są nieco bardziej oddalone od nabiegunników przetwornika przez co mogą brzmieć nieco ciszej. Te, które są bliżej magnesów, mogą być przez nie zbyt mocno przyciągane co może być powodem skracania sustainu lub nawet powodem problemów z intonacją.
Niestety w przypadku ustawiania strun na płasko, problem pojawia się na podstrunnicy, ponieważ struny szczególnie w wyższych pozycjach są mocno wypłaszczone a co za tym idzie odległości strun od podstrunnicy nie są równe. Jest to kwestia indywidualna dla każdego gitarzysty. Jedni preferują wygodę a innym zależy na jak najdoskonalszym współbrzmieniu wszystkich strun.
Jeśli naprawdę przeszkadza ci różnica głośności poszczególnych strun a jednocześnie wygoda gry jest twoim priorytetem, powinieneś poszukać przetworników, które mają możliwość regulacji nabiegunników lub takich, które są fabrycznie stworzone i przystosowane do ustawień strun w radius.

 

Następnym mostem stałym jest mostek nazywany wraparound. Swoją budową bardzo przypomina mostek Tune-o-matic z tą różnicą że w konstrukcji tego mostka ukryty jest również zaczep strun.

Strojenie oktaw odbywa się tak samo jak w mostkach Tune-o-matic. Regulacja akcji strun również odbywa się tak jak w mostach Tune-o-matic z tą różnicą, że w każdym przypadku dla mostka typu wraparound zalecane jest poluzowanie naciągu strun przed dokonywaniem regulacji. Naciągnięte struny powodują, że konstrukcja mostka wywiera duże tarcie na kanały prowadzące śruby co może skutkować uszkodzeniem gniazda na śrubokręt a z czasem powstanie luzów w tych gniazdach.


Mostki typu Strat hard tail są to mostki stałe które są najczęściej odpowiednikiem mostka tremolo jednostronnego jednakże bez funkcji tremola. Mostek jest na stałe przytwierdzony do korpusu gitary. Zasada regulacji jak w mostkach telecaster z sześcioma niezależnymi siodełkami.
Na pewno jest więcej mostków stałych które można było by tutaj omówić ale w większości zasada działania jest bardzo podobna. Jeśli natomiast przegapiłem jakieś istotne sprawy to pytajcie w komentarzach. Na pewno będę aktualizował wpis.

 

Jeśli nie zapoznałeś się jeszcze z poprzednim wpisem na temat regulacji krzywizny gryfu zapraszam do kliknięcia w ten link – Tune-o-matic – akcja regulacja

Jeśli chcesz być na bieżąco zachęcam zapisać się do newslettera a dostaniesz email o każdym nowym wpisie na naszym blogu 😉